Bij het ontwerpen van onze machine hebben we zo goed als
mogelijk de theorie uit de lessen toegepast. Eén van de zaken die we tijdens de
les leerden was ‘Design for assembly’. Dit is een
methode om het assemblageproces te optimaliseren. Hij
design for assembly wordt er gewerkt op vier niveaus:
– Product (structuur, onderdelen en verbindingen)
– Werkplek (directe montagehandelingen)
– Logistiek (indirecte montagehandelingen)
– Montagesysteem (organisatie en automatisering)
|
Product
structuur
|
Onderdelen
|
Verbindingen
|
Directe assemblage handelingen
|
Reduceer
|
Er is vanaf het begin gekozen voor weinig onderdelen
|
We gingen van 8 naar 4 onderdelen voor de behuizing
|
We stapten af van het idee om met een boutverbinding te werken
|
We hebben gekozen voor zo weinig mogelijk nabewerkingen
|
Vereenvoudig
|
De machine is opgedeeld in 4 duidelijk afgelijnde subassembly’s.
|
We hebben geen onnodige versiering toegevoegd. We kiezen voor een
degelijke, sobere machine.
|
We gebruikten geen klik- of inschuifsysteem, maar eenvoudige
kanteeltjes als verbindings-techniek in de behuizing
|
De enige bewerking die niet met een lasercutter gedaan wordt is
frezen
|
Standaardiseer
|
Er zijn duidelijke referentievlakken vastgelegd
|
Alle onderdelen zijn gemaakt uit MDF van 6 mm dik
|
Alle bouten zijn M6 waar mogelijk, en anders M4
|
Waar mogelijk zijn standaard onderdelen
gebruikt
|
Verder zagen we nog enkele regels waarop gelet moet worden
bij ontwerpen:
- Regel 1: Verminder aantal onderdelen
Hierop hebben we hard gelet. In
plaats van onderdelen bij te maken als we op een probleem stootte, dachten we
na over mogelijkheden om een onderdeel aan te passen. Ook in de behuizing
verminderden we, zoals gezegd, het aantal stukken.
- Regel 2: Gebruik modulair ontwerp
We hebben onze machine opgedeeld
in 4 subassembly’s.
- Regel 3: Ga niet in tegen de zwaartekracht
We gaan met onze machine niet in
tegen de zwaartekracht. Meer zelfs, we maken gebruik van de zwaartekracht. De
gewichtjes in onze machine zorgen ervoor dat de draad strak gespannen blijft.
- Regel 4: Verminder het aantal bewerkingsrichtingen
Bij het lijmen hebben we er
steeds op gelet dat de lijm aangebracht wordt in één richting als dat mogelijk
ik. De machine wordt zo weinig mogelijk gekeerd tijdens het monteren.
Ook de bouten worden in de zelfde richting als het lijmen gemonteerd.
Ook de bouten worden in de zelfde richting als het lijmen gemonteerd.
- Regel 5: Monteer in open ruimte
We hebben bij het samenbrengen
van de verschillende subassembly’s rekening gehouden met de makkelijke montage.
Zo wordt pas helemaal op het einde de hendel bevestigd, zodat er meer plaats is
om de rest vast te zetten. Hierover meer in de subkop ‘Montagevolgorde’.
- Regel 6: Elimineer complexe montagehandelingen
Hierbij refereren we opnieuw
naar onze keuze voor de verbindingstechniek van de behuizing. In plaats van een
boutverbinding te gebruiken kiezen we voor een eenvoudigere kanteelverbinding.
- Regel 7: Gebruik herkenbare geometrie
We gebruikten heel veel symmetrie
in ons ontwerp. Zo goed als al onze stukken zijn symmetrisch, in één of zelfs
twee richtingen.
- Regel 8 en 9: Optimaliseer de handelingen van objecten
& ontwerp voor gemakkelijke uitlijning
Deze regels zijn niet van
toepassing in ons ontwerp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten